Pri nákupe nad 30€ doprava zadarmo.

Blog nadšeného šachistu, Strana 4

Online šach

V blogu o online šachu si ukážeme možnosti a formy a špecifiká, hrania šachu online. 

Šachy na online platformách

K najpopulárnejším hracím platformám šachu patrí chess.comlichess.org.

Oba šachové servre ponúkajú okrem okamžitej možnosti zahrať si šachovú partiu aj veľkú škálu doplnkov na šachový tréning, hranie v tímoch, výukové lekcie šachu, možnosť streamovania partií, sledovanie najsilnejších šachových podujatí sveta a pod. 

Lichess_homepage

Výhody šachista získa po registrácii na platformách. Lichess je celý zdarma a bez reklám, pričom je možnosť „stať sa donorom“.

Chess.com ponúka možnosť predplatenia členstva, čím sa odomknú doplnkové funkcionality, a hráč sa zbaví zobrazovaných reklám. 

chesscom

 

K ďalším známym šachovým portálom, na ktorých nájde šachista všetko potrebné, no najčastejšie sa využívajú napríklad k šachovým prenosom zo šachovej olympiády alebo iných významných podujatí, patrí chess24.com alebo chessbase.com

Online šach ,offline šach, alebo oba súčasne?

Dnes už šachové herné platformy poskytujú pohodlné a zaujímavé prepojenie s offline šachovým svetom. A to nielen z pohľadu šachových online prenosov z OTB (over the board), alebo „živých“, šachových podujatí. 

pegasus

Veľa šachistov využíva možnosť prepojenia online hry z pohodlia svojho domova, na klasickej 3D šachovnici, s kýmkoľvek na svete. 

Takýchto riešení je už v súčasnosti pomerne veľa. K cenovo najdostupnejším a zároveň technicky najjednoduchším, určite patria šachy DGT Pegasus. Stačí vám k nim mobil, ktorým prepojíte šachovnicu cez bluetooth s vašou obľúbenou šachovou aplikáciou a hráte.  

Tak ako? Podľahli ste aj vy čaru a možnostiam hrania šachu online, alebo zostávate zarytým fanúšikom offline sveta? 

Šachové počítače v Šachovom obchode

Autor: Michal Vrba, šachový tréner

10 zručností, ktoré budú potrebné v roku 2025

Svetové ekonomické fórum uverejnilo štúdiu, ktoré zručnosti budú úspešní ľudia potrebovať o niekoľko rokov. Samozrejme, o všetkých, nižšie spomenutých už každý z nás niekedy počul.

No ako je vidno, v blízkej budúcnosti už nebude stačiť byť iba úzkym špecialistom v jednej oblasti, ale mať zručnosti rôzneho charakteru. Najväčší dôraz je pritom kladený na tzv. "soft skills", ale mäkké zručnosti, ktoré stále majú malé zastúpenie napríklad v školských osnovách.

Práve šachová hra sa môže v tomto rozvoji uplatniť, nakoľko sa pri nej človek jednoznačne učí väčšine zručností, ktoré budú nevyhnutné pre blízku budúcnosť.

skills copy_2

Celú štúdiu je možné nájsť na stránke World Economic Forum aj s detailnými informácia štúdie či nových trendov.

Autor: Michal Vrba, spolumajiteľ šachového obchodu

Pat v šachu - verný priateľ v prehratých pozíciách

S najväčšou pravdepodobnosťou ste sa už niekedy v živote ocitli v tzv. „patovej situácii“. V slepej uličke, z ktorej niet východu - ani zľava, ani sprava. V situácii, ktorá (zdanlivo) nemá riešenie. Ale čo znamená pat v šachu? V tomto blogu sa pozrieme na zúbky jednému z najvernejších priateľov šachistu v prehratých pozíciách, ktorý mu dokáže zachrániť nielen pol boda, ale aj dobrú náladu! 

Čisto technicky ide o postavenie, v ktorom jeden zo súperov nemôže vykonať žiadny ťah, napriek tomu, že je na rade, pričom jeho kráľ nie je v šachu. Keď vznikne pat, partia sa končí remízou. 

Pat je veru krásny spôsob, ako sa dostať z ošemetnej situácie na šachovnici, a my si teraz predstavíme zopár neuveriteľných pozícií, ktoré sa skončili práve patom. Držte sa pevne, začíname patovú hitparádu! 

  1. Čierny na ťahu:

 1_1

Pozícia čierneho je beznádejná. Avšak, predtým ako by sa vzdal, pokúsil sa ešte o posledný pokus...

1... Vb3 2. Kf2 Kh7 3. Se4+ Jg6 4. h5 Vb2+ 5. Ke3??

Veľa ťahov vyhrávalo, asi najjednoduchšie bolo 5. Kg3. Ale ťah v partii nečakane vedie k patu:

2_1

5... Ve2+! 6. Kf3 Ve3+! 7. Kxe3 s patom!

  1. Biely na ťahu:

3_1

Tu je biely ešte v horšej situácii – má o celého jazdca menej. Nie je zložité zbadať kontúry patu – je potrebné prilákať buď čiernu vežu alebo dámu na prvý rad. Biely má však ešte pešiaka na h-stĺpci... prvý ťah bieleho je preto celkom zrejmý: 

  1. h5 Dxe3 2. Ve1

(na 2. Vd1 by biely mohol odpovedať Ve8)   

Biely po tomto ťahu dúfal v zázrak, a síce, že priláka čiernu dámu na d-stĺpec. A ako to už v živote i v šachu býva, zázraky sa dejú... 

2... Dd2??

Akýkoľvek iný ústup dámy ako na d-stĺpec by bol vyhrávajúci.

4_2 

  1. Vd1!! Dxd1 4. De8+!

Čímkoľvek čierny zoberie súperovu dámu, partia skončí patom! J

  1. Biely na ťahu:

5_1 

Biely stojí samozrejme na uterák. Ale... pred podpísaním partiára sa poskúsil ešte o posledný trik:

  1. Kf1!

V situácii, keď vám na hodinách tiká čas a musíte rýchlo reagovať, sa môže stať všeličo.

1... Sxf3?? 2. g3+! Dxg3 

6_1

3... Dh5+ Kxh5, a napriek tomu, že čierny má celú kopu figúr naviac, partia končí remízou.

  1. Biely na ťahu:

7_1 

Opäť pozícia, kde by sa mohol biely hneď vzdať a nikto by mu to nevyčítal. Avšak... prečo neskúsiť ešte jeden diabolský plán! Už viete, aký bol nasledujúci ťah bieleho?

  1. a4 - a pasca na čierneho sa môže začať!

1... Vb2 2. Kf4

Ak by teraz čierny zobral 2... Vxf2, biely by sa naozaj mohol vzdať. Už by mu nepomohla ani svätená voda. Ale... čierny zobral 2... Dxf2??

12 

  1. Dg8+!! Kxg8 – pat!

 Čierny na ťahu:

 8_1

Táto koncovka je remízová, no čierny sa rozhodol nenechať nič na náhodu a v časovej tiesni prichystal na bieleho patovú pascu...

1... Kc5 2. h7 Kb5 3. Vb8+ Ka5 4. h8D

Pasca zaúčinkovala!

9_1 

4... Vb2+ a čierny dáva nekonečný šach po druhom rade.

Všetky vyššie uvedené príklady sú z krátkych partií (blitz), ktoré sa hrali na internete. V klasickej partii je, samozrejme, oveľa náročnejšie vlákať súpera do patu. Ale vždy sa o to treba aspoň pokúsiť!

Ako dobrý príklad vyberám ukážku z partie Lasker E. – Janowski D. (r. 1909):

10_1 

Pozícia čierneho je prehraná – má pešiaka menej a, navyše, biely chce zahrať Jd5 s hrozbou Ve7 mat. Janowski sa v tejto pozícii vzdal. Mohol sa však ešte pokúsiť o poslednú šancu a zahrať 1... c5. Ak by bol Lasker v piatej hodine hry nepozorný alebo unavený a zahral by lákavé 2. Jd5 so zdanlivo nekryteľným matom na e7, prišla by nečakaná odpoveď:

11_1 

2... Vxf3+! 3. Kxf3 Sxe4+ 4. Kxe4 a čierny by partiu zachránil.

Ako sme v tomto blogu videli, pat je veľmi originálna taktická zbraň, ktorá dokáže zachrániť šachistovi nejeden polbod. Stačí si iba udržať fantáziu aj v zdanlivo prehratých pozíciách.

Oveľa viac o pate sa dozviete z knihy Davida Kaňovského: Pozor na paty!, ktorú si môžete objednať TU. A nezabudnite sa mrknúť aj na ďalšie zaujímavé šachové knižky ;-)

Autorka: WFM Niki Vrbová

Zdroj: Chessmood


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Šachový kvíz

Zapojte sa do šachového kvízu a vyhrajte knižku slovenského veľmajstra Jána Plachetku.

Šachové knihy v antikvariáte

 

Najdlhší mat na svete alebo ako sa hrá dokonalý šach

"Endgame tablebases" možno opísať len ako "dokonalý šach", pretože obsahujú iba tie najlepšie možné ťahy vo všetkých pozíciách. Výrazy "lepší" alebo "horší" prestávajú mať teda akýkoľvek význam. Marc Bourzutschky vyriešil veľký počet pozícií 8 kameňových pozícií (pozície, kde sa nachádza dovedna 8 figúr) a podelil sa o svoje výsledky a zistenia.

V roku 2010 ešte neboli dostupné verejnosti ani 7 kameňové pozície a myšlienka 8 kameňových pozícií sa zdala tak pritiahnutá za vlasy, že vo videu Google Talk Garry Kasparov (bývalý majster sveta v šachu) uvažoval, či nie sú 8 kameňové pozície vôbec limitom. Znie to extrémne?

Zoberme si, že vtedy 6 kameňové pozície vo formáte Nalimov zaberali 1 (TB) terabajt úložného priestoru a očakávalo sa, že 7 kameňové pozície budú zaberať 100-násobok. Ukázalo sa to ako pravda, pretože Lomonosov súbor, prvý verejne prístupný, mal v skutočnosti okolo 140 TB (terabajtov), ​​keď vyšiel v roku 2012.

Napriek ohromujúcej sile motorov (šachových počítačov) na zálohovanie týchto údajov sa hľadanie pravdy nezastavilo a rukavicu zdvihol nadšenec počítačového šachu a fyzik Marc Bourzutschky. Toto nie je jeho prvý vpád do tohto sveta, keďže prvé výsledky 7 kameňových pozícií vytvoril už v roku 2005. 

Nový svetový rekord


V 4 kameňových pozíciách je najdlhšie riešenie dobre známe ako slávne KQKR  (skratka pozície pre Kráľ a Kráľovná verzus Kráľ a Veža). V počítačovom jazyku je to známe ako DTM alebo Depth To Mate ("počet ťahov až do matu"). Táto prvá základná "Tablebase" bola vytvorená priekopníkom Kenom Thompsonom a bola tiež výzvou na overenie pre GM Waltera Browna, majstra USA, už v roku 1978 pomocou šachového počítača Belle.

belle-thompson-min

Joe Condon a Ken Thompson s počítačom Belle v roku 1982 

5 kameňové pozície


Existuje veľa pozícií, ktoré môžu predstavovať najdlhšie a najnáročnejšie riešenia matu, no rekord patrí kombinácii kráľ a svaja jazdci verzus kráľ a pešiak. Túto pozíciu dôkladne analyzoval známy teoretik koncových hier a skladateľ Troitsky, kedy sa ukázalo najdlhšie maximálne riešenie v 115 ťahoch (čiernemu sa podarí dosiahnuť šach-mat).

png-min

Čierny dá mat v 115-tom ťahu

6 kameňové pozície


Lewis Stiller v práci publikovanej v roku 1991 prišiel s novým s ohromujúcim riešením DTM ("počet ťahov až do matu"), kde v uvedenej pozícií biely dá mat v 262 ťahu.

png (1)-min

Biely dá mat v 262-hom ťahu

7 kameňové pozície


Prvý rekord pre sedem kameňové pozície bol ohlásený v máji 2006, keď Marc Bourzutschky a Yakov Konoval objavili pozíciu KQNKRBN s úžasným DTC 517 ťahmi. DTC je termín, ktorý znamená Depth To Conversion (hĺbka pre konverziu resp., keď je pozícia efektívne vyhraná). V roku 2012, o sedem rokov neskôr, Lomonosovove tablebases odhalili vynútený mat v 549 ťahu.

png (2)-min

Biely dá mat v 549-tom ťahu

8 kameňové pozície


V dôsledku týchto objavov sa pochopiteľne špekulovalo, že najdlhší mat v osemkameňových pozíciách by mohol viesť k riešeniam presahujúcim 1000 ťahov. Marc Bourzutschky sa však podelil o svoje zistenia a prichádza k záveru, že najdlhším riešením ktoré našiel v pozícii s jedným zablokovaným pešiakom, bolo vyhrávajúce riešenie s 584 ťahmi.

png (3)-min

Biely dá mat v 584-tom ťahu

Prvá vec, ktorú si na pozícii všimnete, je zvláštne rozloženie dvoch strelcov rovnakej farby. To je samozrejme v šachu možné, no zároveň to ilustruje, aké zvláštne môže byť postavenie, ktorým prekonáte rekord.

Hlavnou komplikáciou s DTM ("počet ťahov až do matu") pre meranie rekordov je, že vo väčšine pozícií je možné dramaticky zvýšiť počet ťahov vďaka možnej premne pešiakov.

Šachové programy
Šachové knihy

Preložené z portálu Chessbase, preložil Michal Vrba


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Šetrná dezinfekcia pre deti

Aj vy sa pýtate, prečo máme  dezinfekciu v Šachovom obchode? Presne tieto tri dôvody nás presvedčili:

1.) Na mnohých šachových podujatiach, v klubovniach, ale aj v škole či táboroch deti prichádzajú do kontaktu s množstvom vecí. Aj so šachovými figúrkami možno práve pred nimi hrali iní ľudia. Aj keď šachové súpravy organizátori či tréneri priebežne dezinfikujú, v covidovej dobe je lepšie radšej dvakrát vydezinfikovať a raz hrať. Táto dezinfekcia je nielen veľmi účinná. Vďaka praktickej veľkosti sa zmestí do vrecka na nohaviciach alebo ľadvinky a každý si môže kedykoľvek dopriať pocit bezpečia.

2.) Samotná dezinfekcia bola vyrobená špecialná pre malé deti. Žiadne vedľajšie účinky a maximálna šetrnosť. 

3.) Dezinfekcia bola vyvinutá na Slovensku. Aj vďaka inovatívnosti bola zakladateľka spoločnosti pozvaná na prestížnu výstavu v Dubaji EXPO 2020.

.

A samozrejme, výrobok splnil prísne kríteria a požiadavky MHSR - Odbor biocídov. Na trhu je registrovaný pod biocídnym číslom bio/ 4740/D/20/CCHLP. 

Vyskúšajte šikovnú dezinfekciu aj vy. Vyberte si modré alebo ružové balenie.

1644932583129

Michal Vrba (spolumajiteľ Šachového obchodu) a Janka Gočárová (majiteľka spoločnosti na výrobu detskej dezinfekcie)

 

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.