Pri nákupe nad 30€ doprava zadarmo.

Blog nadšeného šachistu, Strana 2

Základné princípy v otvoreniach

Základné princípy v otvoreniach

Otvorenia sú veľmi dôležitou etapou v každej šachovej partii. Predstavujeme vám 6 zlatých pravidiel v otvorení, ktoré vám pomôžu získať náskok v strednej hre.

Hrajte centrálnymi pešiakmi

V každom otvorení by sme nemali zabúdať na centrum, na políčka d4, e4, d5 a e5. Ten, kto bude skôr ovládať priestor v strede šachovnice, bude mať viac priestoru na manévrovanie v strednej hre.

1_2

Vyvíjajte figúrky smerom do centra

Nielen pešiaci (ktorí nie sú považovaní za figúrky) by mali obsadzovať centrálne polia, ale aj figúrky. Všetky figúrky by sa mali snažiť smerovať do centra a nie na kraj šachovnice, kde je ich skutočná hodnota nižšia.

2_2

Biely kôň na f3 smeruje do centra a navyše ovláda viac políčok než čierny kôň na a6, ktorý nemá pod kontrolou ani jedno políčko z hlavného centra. Bieleho kôň sa neskôr v partií ukáže ako silnejší.

Neťahajte rovnakou figúrkou viackrát

Akonáhle v otvorení už potiahneme jednou figúrkou, určite by sme nemali ňou ťahať znovu, ak to nie je potrebné pre účely výmeny alebo napadnutia. Je omnoho dôležitejšie snažiť sa do hry zapojiť aj ostatné figúrky, aby mohli všetky spolupracovať v strednej hre.

Figúrky > pešiaci

Figúrky majú väčšiu hodnotu ako pešiaci, preto je vždy lepšie vyvinúť figúrku alebo ju vylepšiť. Akonáhle raz pohneme pešiakom, už ho naspäť nikdy nevrátime. Preto treba každý ťah pešiakom poriadne zvážiť.

Kráľa treba schovať do bezpečia

Rošáda je jeden z najhlavnejších ťahov, ktoré nesmú chýbať v otvorení. Kráľa treba stiahnuť z centra šachovnice do jedného z rohov, aby mu nehrozilo neskôr žiadne nebezpečenstvo. Ďalšou výhodou rošády je, že sa spiaca veža dostane do hry a môže sa zdvojiť s druhou.

Nechoďte s dámou na výlety

Dáma by mala v otvoreniach vo väčšine prípadov ostať na svojom mieste a zapojiť sa do hry až v strednej hre. Prednosť by teda mal mať vývin ľahkých figúrok (strelec a jazdec), boj o centrum a schovanie kráľa do bezpečia.

Ak dodržíte tieto základné princípy v otvoreniach a umiestnite pešiakov a figúrky na správne miesta, získate do strednej hry mnoho benefitov. Ak vás súper v otvorení prekvapí a nebudete vedieť ako reagovať, určite si spomeňte na tieto pravidlá, ktoré platia pre každé otvorenie.

 

Pre viac zaujímavostí pozrite šachové knižky, a ak vás zaujímajú konkrétne šachové otvorenia, dočítate sa o nich v knižke polootvorené alebo zavreté hry.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

 
Ako dať šach-mat dvomi vežami

Ako dať šach-mat dvomi vežami

Matovanie dvomi vežami je jednoduché a dokonca rýchlejšie ako matovanie dámou. Ukážme si ako využiť dve veže na rýchle matovanie súperovho kráľa.

Spôsob matovania

Pri matovaní dvomi vežami sa snažíme postupne odrezať súperovmu kráľovi radu alebo stĺpec. V tomto prípade však kráľa nevyužívame a môže ostať celú dobu na rovnakom políčku. Pozrime si príklad, kde sú naše figúrky v základnej pozícii a súperov kráľa v strede šachovnice.

1_1

Ideme teda tlačiť súperovho kráľa na kraj a postupne mu brať priestor na pohyb. Pre jednoznačnejšiu ukážku začnime ťahom Va4.

2_1

Veža jedným ťahom odrezala čiernemu kráľovi polovicu šachovnice. Po čierneho ťahu Kd5 použijeme druhú vežu, aby sme čierneho kráľa tlačili na ôsmu radu.

3_1

Ťahom Vh5 sa obdĺžnik zmenšil, čo znamená, že má čierny menej políčok na výber a je tlačený ku kraju šachovnice. Ako by ste pokračovali po ťahu Kc6?

4_2

Ak ste mysleli na ťah Va6, mysleli ste správne. Pomocou šachu nútime kráľa ustúpiť na siedmu radu, čím sa blížime k finálnej destinácií.

5_2

Po ťahu Kb7 treba byť opatrný, nakoľko čierny napadol našu vežu. Toto je jediný moment, kde nemôžme pokračovať v našom pláne a vežou musíme ustúpiť. Dôležité je, aby sme vežou ustúpili čo najďalej od čierneho kráľa, aby nám ju znovu nenapadol. Najrozumenejší ťah je teda Vg6.

6_2

Vežou teda ustupujeme a po Kc7 pokračujeme v našom pláne.

7_1

Týmto šachom čierneho kráľa zatlačíme na ôsmu radu. Keďže už neexistuje deviata rada, čierny kráľ sa musí zmieriť s tým, že ďalším ťahom dostane mat. Je jedno, kam sa čierny kráľ uhne - matu na g8 sa už nedá predísť.

8_1

Šach mat. Všimnime si, že biely kráľ pri matovaní nebol vôbec potrebný. Dve veže sú dostatočne silné na to, aby matovali samé.

Toto matovanie je podobné matovaniu dámy s vežou. Jediný rozdiel je, že nastane moment, keď súper jednu z našich veží napadne (pretože veže pracujú tak, že sa navzájom nekryjú). Iba vtedy prerušíme odrezávanie priestoru súperovmu kráľovi a uhneme vežou. Po uhnutí pokračujeme v odrezávaní až kým súperovho kráľa nedotlačíme na kraj šachovnice, kde následne dáme mat.

Pre precvičenie vám prinášame 3 pozície, ktorými si precvičíte matovanie dvomi vežami.

Ako čierny na ťahu najrýchlejšie vyhrá?

9_1

Ako najlepšie využiť veže, aby čo najrýchlejšie dali mat?

10_1

Aký postup zvoliť, keď sa čierne veže takto kryjú?

11_1

Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo odporúčame pozrieť aj šachové počítače, s ktorými sa dajú maty trénovať.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Ako dať šach-mat dámou

Medzi šachové základy, ktoré by sme sa mali naučiť medzi prvými, patrí mat dámou. Je to najčastejšie matovanie, ktoré sa nám v partiách vyskytuje. Poďme spolu zistiť, ako na to.

Maty dámou

Pri matovaní dámou sa snažíme dostať súperovho kráľa do jedného z rohov šachovnice alebo na kraj, kde si neskôr za pomoci nášho kráľa pripravíme mat.

Mat v rohu šachovnice vyzerá takto - náš kráľ kryje dámu, ktorá dáva čiernemu kráľovi mat.

1

Mat na kraji šachovnice môžeme dať kráľovi na prvej alebo ôsmej rade, rovnako ako na a-stĺpci alebo h-stĺpci.

V tomto prípade je biela dáma opäť krytá kráľom a dáva mat.

2

Pri tomto mate je dáma samostatná - dáva mat bez krytia bielym kráľom. Biely kráľ však obmedzuje únikové políčka čierneho kráľa.

3 

Ako takúto matovú pascu dosiahneme?

Je dôležité myslieť na tieto 3 kroky:

  1. Našou dámou tlačiť súperovho kráľa do rohu šachovnice.
  2. Využitím našej dámy udržať súperovho kráľa v rohu.
  3. Našim kráľom sa priblížiť k súperovmu kráľovi a dať mat.

Krok 1

Najskôr chceme súperovmu kráľovi postupne odrezávať políčka, aby mal čo najmenšie možnosti pohybu.

Predstavme si, že súperov kráľ sa práve nachádza v centre šachovnice, teda musíme viacerými ťahmi tlačiť tohto kráľa do rohu.

4_1

Dámou postupne tlačíme kráľa na kraj tak, že mu odrežeme každým ťahom viac a viac políčok. Náš kráľ zatiaľ ostáva na mieste, keďže jeho využitie nastane až v kroku 3. Začneme teda tým, že našu dámu priblížime k súperovmu kráľovi, a zároveň mu obmedzíme pohyb. Pre jednoduché pochopenie začneme ťahom dámou na g4.

5_1

Čierny kráľ je teraz uväznený v menšom obdĺžniku, pretože mu biela dáma jedným ťahom odsekla polku šachovnice. Po ťahu čierneho kráľa na d5, dáma znovu pokračuje v odrezávaní políčok, čím zmenšuje obdĺžnik, a zároveň aj možnosti pohybu čierneho kráľa.

6_1

Čiernemu kráľovi postupne dochádza kyslík, má menej a menej políčok, na ktoré môže ísť. Po ťahu čierneho kráľa na c6 pokračujeme znovu týmto spôsobom.

Skúsite uhádnuť, kam potiahneme dámou, aby sme čiernemu kráľovi opäť zmenšili možnosti pohybu?

7

Dáma na e5 (alebo aj d4). Čierny kráľ má ešte menej kyslíka. A teraz čas na tajomstvo – našu dámu v podstate využívame ako jazdca. Vždy dámou odrežeme súperovmu kráľovi políčka tak, akoby sme jazdcom dávali šach, teda do písmenka L. No nie je ten šach úžasný?

8

Pokračujeme, až kým čierneho kráľa nedotlačíme do rohu.

9

Krok 1 docielený – kráľ je zatlačený do rohu a ostáva mu len jedno políčko na pohyb. Ale pozor na pat, teda aby nenastala situácia, že súperov kráľ nemá žiadne políčko, kam sa môže pohnúť.

Kroky 2 a 3

V druhom kroku je dôležité nehýbať dámou, nakoľko už splnila svoju funkciu. A keďže dáma sama o sebe nedokáže dať mat, prichádza zapojenie kráľa – krok 3.

Kráľom postupne prejdeme k našej dáme, aby sme vytvorili matovú sieť.

10

Matovú sieť vytvoríme tak, že podporíme našu dámu, aby mohla dať mat na políčku b7 alebo b8. Na to však potrebujeme nášho kráľa dostať na jedno z vyznačených políčok.

11

Keďže políčko c6 je najbližšie a my chceme vyhrať čo najrýchlejšie, našim kráľom prídeme na c6 a dáme mat na b7.

12

A prichádza mat, ktorý sme mohli vidieť na úplne prvom obrázku – mat v rohu.

13

Väčšinou je najjednoduchšie dotlačiť súperovho kráľa do rohu, aby mal stále len jedno políčko na pohyb. Mat na kraji šachovnice väčšinou vychádza z pozície, ktorá nám vznikne. Ukážme si príklad.

14

Ak nám vznikne v partii takáto pozícia, nie je nutné tlačiť čierneho kráľa do rohu. Môžeme využiť iný druh matu dámou - mat na kraji šachovnice. Teraz máme 2 možnosti.

Môžeme dať mat na g5 s tým, že kráľ kryje našu dámu, tak ako sme sa naučili na druhom obrázku.

15

Alebo si môžeme vybrať mat na h8. Dáma dáva mat a náš kráľ jej pomáha odrezať políčka, kam by mohol ustúpiť čierny kráľ - tak ako sme videli na treťom obrázku.

16

Vyberte si šachovnicu, skúste si rôzne pozície a rôzne druhy matov dámou. Najlepšie sa naučíte, keď si to sami vyskúšate. :)

Na záver sme si pre vás pripravili malý testík s dvomi pozíciami, kde si môžete overiť, či ste správne pochopili vytváranie matovej pasce.

Test 1: Ako dá čierny čo najrýchlejšie mat?

diagram1

Test 2: Kam sa priblížime čiernym kráľom, aby sme čo najrýchlejšie zvíťazili?

diagram2

Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo doporučujeme pozrieť aj šachové počítače, s ktorými sa dajú maty trénovať.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Špeciálne ťahy v šachu

Okrem klasických a obyčajných ťahov, v šachu existujú aj magické momenty – netradičné a zaujímavé ťahy. Poďme sa na ne spolu pozrieť a vysvetliť si príbeh za každým z nich.

Ťah pešiakom o 2

Za normálnych okolností ťaháme pešiakom dopredu o jedno políčko, až na jedinú výnimku – keď je pešiak v základnom postavení na druhej (zo strany bieleho) alebo siedmej (zo strany čierneho) rade. Iba vtedy je možné pešiaka posunúť o 2 políčka, potom už s ním ťaháme len o jedno.

Rošáda

Ďalším nezvyčajným ťahom je rošáda. Sme zvyknutí, že sa kráľ hýbe o jedno políčko do všetkých strán, ale v tomto prípade sa pohne o dve na kráľovskom alebo na dámskom krídle.

1

V tomto príklade z otvorenia sicílskej obrany došlo k momentu, kde biely najradšej robí rošádu na dámskom krídle (dlhú rošádu) a čierny na kráľovskom (krátku rošádu).

2

Kráľ sa teda výnimočne v tomto prípade pohol o dve políčka, a zároveň sa vymenil s vežou. Podmienkou však je, že rošáda musí byť pre kráľa aj vežu úplne prvý ťah v partii a takúto mágiu je možné zahrať len raz.

Načo je vlastne dobrá rošáda? Je to jednoduché – chránime našu najdôležitejšiu figúrku a ustupujeme ňou z hlavného deja v centre šachovnice. Tým je pre súpera ťažšie na nás zaútočiť a ako bonus zapájame do hry vežu, ktorá smutne čaká v rohu od začiatku partie. 

Premena pešiaka

Čo sa stane s pešiakom, ktorý precestuje celú šachovnicu a skončí na poslednej rade? Bola by škoda, keby tam ostal len stáť alebo by bol donútený len tak odísť. Preto pešiak, ktorý sa úspešne dostane na poslednú radu - pre bieleho ôsmu, pre čierneho prvú, sa premení na akúkoľvek figúrku (okrem kráľa, ten je vždy len jeden:) )

3

Pešiaci sú pripravení postúpiť na poslednú radu a zázračne sa premeniť na silnejšiu figúrku. Na akú ich ideme premeniť?

4

Je to vždy len na nás, môžeme si postaviť akúkoľvek figúrku, ktorá sa nám práve hodí do partie. Najčastejšie je stavaná dáma, pretože je najsilnejšou figúrkou na šachovnici.

En passant alebo „branie mimochodom“

Tento špeciálny ťah je azda najzaujímavejší. Slovo „en passant“ pochádza z francúzštiny, čo môžeme preložiť ako „branie mimochodom“. Branie mimochodom funguje len pri pešiakoch, ktorí už urobili iný špeciálny ťah – pohyb o 2 políčka z druhej alebo siedmej rady. Ukážme si to na príklade:

5

V tejto koncovke sa biely rozhodne potiahnuť svojim pešiakom z e2 na e4, o 2 políčka.

6

Jedine teraz má čierny možnosť zobrať tohto pešiaka – zahrať fxe3.

7

Je to taký zázrak, akoby sa ten pešiak z e2 neposunul o dve políčka, ale len o jedno - na e3. Tiež by čierny pešiak vyhodil tohto pešiaka a pozícia by vyzerala úplne rovnako, ako na obrázku vyššie.

Aby tento fascinujúci ťah bol možný, musí sa súperov pešiak pohnúť o dve políčka naraz zo štartovacej rady, náš pešiak sa musí nachádzať na piatej (ak sme biely) alebo na štvrtej (ak sme čierny) rade. En passant musí byť potiahnutý hneď, ako náš súper potiahne pešiakom o dve políčka, pretože na ďalší ťah už stráca platnosť.

Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo doporučujeme pozrieť aj šikovné šachy vhodné pre deti.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Ako hrať online šach

Ako sa zlepšiť v šachu na internete?

Šach sa v dnešnej dobe výrazne presunul do online prostredia, kde veľké množstvo ľudí baví hrať najčastejšie rapid, blitz, či bullet partie. Prinášame vám 5 tipov, ako hrať online šach lepšie.

Zlepšujte sa v taktike

V blitz alebo dokonca bullet partiách, kde sa ťahá veľmi rýchlo, je dôležité spozorovať taktickú kombináciu, keď sa na šachovnici objaví. Je preto dôležité trénovať šachové diagramy a učiť sa rýchlo nájsť to najlepšie riešenie.

Analyzujte partie

Najlepšie sa učíme zo svojich chýb, a preto je kľúčové po odohraní partie sa na ňu aspoň na chvíľu „mrknúť“. Najviac sa naučíme z prehier, ale aj pri analýze vašej vyhratej partie môžete zistiť, že sa dalo vyhrať oveľa skôr.

lichess analyza-min

Šetrite čas v otvoreniach

Mnoho z nás pozná prvé ťahy naspamäť – nemusíme nad nimi nijak uvažovať. Čím skôr tieto ťahy potiahnete, tým viac času ušetríte pre dôležitejšie okamihy v hre. Snažte sa preto zlepšovať sa aj v otvoreniach a čo najrýchlejšie ťahať to, čo už máte vopred naučené.

„Predťahujte“

Platformy ako chess.com a lichess.org umožňujú svojim používateľom tzv. pre-move, teda predťah. Ak viete, že vám súper pravdepodobne vymení figúrku alebo viete, aký ďalší ťah chcete zahrať, jednoducho ho potiahnite, kým je súper na ťahu.

Lichess_homepage-min

Sledujte šachových streamerov

Veľa top hráčov alebo hráčok, ako je napríklad veľmajster Hikaru Nakamura, hrávajú šach na internete, počas čoho komentujú a vysvetľujú svoje ťahy. Sledovaním ich partií a ich analýz sa taktiež môžete veľa naučiť a zároveň aj zabaviť.

zo36uu1qry261-min

Tip na záver

Príjemným pomocníkom na prepojenie online sveta šachu a offline sveta je šachový počítač Pegasus. Šachovnicu si jednoducho spárujete cez bluetooth s mobilnou šachovou aplikáciou a v reálnom čase hráte na normálnej šachovnici online šach. Nájdete ju samozrejme aj v šachovom obchode e4e5.

5836-5

Pozrieť šachový počítač Pegasus

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Ako Garry Kasparov zmenil svet počítačov

Na 35. poschodí Equitable Center v Midtown Manhattan sa hral šachový zápas. V stávke bola výhra1,1 milióna dolárov. Bolo to 11. mája 1997.

Majster sveta v šachu Garry Kasparov, ktorý je dodnes považovaný za jedného z najlepších šachistov všetkých čias, zvraštil obočie počas šiestej partie v zápase proti šachovému počítaču IBM Deep Blue. Potom vstal a odišiel. 

Počas deviatich dní človek súťažil s počítačom. Vyhral počítač.

Táto celosvetovo sledovaná udalosť pred 25 rokmi, prvýkrát, keď počítač zvíťazil nad majstrom sveta v šachu, ukázala jeden z najväčších úspechov v oblasti umelej inteligencie od 50. rokov minulého storočia.

Dnešné šachové počítače s nárastom výpočtového výkonu a programovacích techník prekonávajú Deep Blue s prehľadom. Ako? Sú podporované AI (umelou inteligenciou), ktorá sa učí, zatiaľ čo Deep Blue sa spoliehal hlavne na naprogramované pozície šachu.

Tento zlomový moment v roku 1997 nielen upevnil postavenie IBM ako inovátora AI, ale viedol aj k posunu vpred. 

Niet pochýb o tom, že AI urobila pozoruhodný pokrok, povedal Campbell. "Vidíme to každý deň. Vidíme to v našich smartfónoch a v mnohých aplikáciách, ktoré používame online, za ktorými je AI. Veľká časť tohto pokroku bola založená na neurónových sieťach.

Umelé neurónové siete napodobňujú mozog spôsobom, akým si navzájom vysielajú signály. Avšak aj napriek svojim pokrokom nie je AI taká dobrá ako ľudia, pokiaľ ide o uvažovanie zdravým rozumom alebo strategické a kreatívne myslenie. Campbell povedal, že zostávajú „medzery v tom, čo tieto druhy systémov dokážu“.

Jedným z pokrokov je „preniesť skúsenosti, ktoré sme mali so symbolickou AI (uvažovanie) a spojiť ich s neurónovou AI (učenie), aby sme vyvinuli neuro-symbolickú AI,“ povedal. 

deepblue-kasparov

Podľa IBM „spojením týchto dvoch AI budujeme novú triedu, ktorá bude oveľa výkonnejšia ako súčet jej častí. Veríme, že tieto systémy ohlásia novú éru AI, kde sa stroje môžu učiť viac ako ľudia, a to spojením slov s obrázkami a zvládnutím abstraktných pojmov.“

Campbell si myslí, že umelá všeobecná inteligencia (AGI) – kde sa počítače môžu flexibilne učiť, konať a myslieť ako ľudia – je dosiahnuteľná. Dodáva však, že táto „super inteligencia presahujúca akúkoľvek ľudskú schopnosť“ je vzdialená desiatky rokov.

Napriek všetkým svojim pokrokom zostávajú dnešné systémy AI „úzke“, čo znamená, že sú výborné pre konkrétne úlohy.

„Deep Blue hrá iba šach. Ak čo i len trochu zmeníte pravidlá, musíme sa vrátiť k rysovacej doske, aby sme vytvorili nový systém,“ povedal Campbell. "Podobne aj súčasné systémy AI majú tendenciu byť veľmi úzke." 

Campbellov pohľad je podobný ako Kasparovov, ktorý teraz uprednostňuje spoluprácu medzi ľuďmi a AI. „Po zápase som získal veľa inšpirácie z mojich partií proti Deep Blue,“ povedal v roku 2017 v Ted Talk. "Ako hovorí staré ruské príslovie, ak ich nedokážeš poraziť, pridaj sa k nim."

Zápas z roku 1997 bol vlastne odvetou. Kasparov prvýkrát nastúpil proti Deep Blue v roku 1996 vo Philadelphii, kde presvedčivo zvíťazil v zápase na šesť partií 4:2. O rok neskôr IBM požiadalo o ďalší zápas v New Yorku. V roku, ktorý predchádzal druhému zápasu, sa tím IBM venoval zlepšovaniu schopností Deep Blue.

"Veľa sme sa naučili zo zápasu v roku 1996," povedal Campbell. Na víťazstvo proti Kasparovovi v roku 1997, Deep Blue použil svoj čistý výpočtový výkon k výhre: 100 až 200 miliónov zanalyzovaných ťahov za sekundu. 3,5-2,5.

Kasparov_vs_Deep_Blue (14)

 Zvyšok, ako sa hovorí, je história.

Šachové počítače

Foto aibusiness.com, pripravil Michal Vrba


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.